Værdiregelsæt for 4kløver Skole og Børnehus
Vedtaget d.: 20. august 2024 | Revideres d.: August 2025 |
Vision
Det er et vigtigt udgangspunkt for trivslen på 4kløver Skole og Børnehus, at vi tror på, at alle vil gøre deres bedste, og at alle i og omkring skolen er medansvarlige for at sikre et godt miljø, så ”alle elever bliver så dygtige som de kan.”
4kløver Skole og Børnehus ønsker at udvikle livsduelige børn ved, at alle børn lykkes i skolen.
- ved at alle børn er en del af skolens forpligtende og positive fællesskaber
- ved at alle børn oplever at være i trivsel og at være i læring
- ved at de professionelle voksne anerkender og inddrager alle børns ressourcer
- ved at alle forældre oplever, at de er en vigtig del af skolen
- ved at alle møder hinanden med positive forventninger - at alle børn oplever accept og anerkendelse i sprog og handling.
Læs desuden om Skattekistens pædagogiske profil på: Pædagogiske profil Skattekisten
Kerneværdier Det forstår vi ved kerneværdien
Alle børn er en del af skolens forpligtende og positive fællesskaber | Man viser forståelse og accept af forskelligheder. Alle vil gerne hjælpe hinanden og er villige til at give noget af sig selv til andre. Fællesskabet er større end den enkelte. Man respekterer og er en del af den demokratiske proces. |
Alle børn oplever at være i trivsel og at være i læring | Tegn på trivsel ses når børn får en følelse af overskud, gåpåmod, handlekraft og glæde ved livet. Tegn på læring ses når børn udvikler kompetencer enten alene eller i samarbejde. |
De professionelle voksne anerkender og inddrager alle børns ressourcer | Det er en kerneværdi for vores skole at både børn og voksne bidrager til, at vi har fokus på individuelle styrker, ressourcer, kvaliteter. Det er en vigtig målsætning at arbejde med inddragelse og give alle i og omkring skolen medindflydelse. |
Alle møder hinanden med positive forventninger | Det er en vigtig målsætning at se forældrene som en ressource og fra starten invitere dem ind i et samarbejde omkring klassens og skolens liv. |
Alle børn oplever accept og anerkendelse i sprog og handling | Det er vigtigt at have positive forventninger alle i skolen, da det skaber drivkraft og tro på egne evner. |
Kerneværdier i praksis
Alle børn er en del af skolens forpligtende og positive fællesskaber | Skolen
Elever
Forældre
|
Alle børn oplever at være i trivsel og at være i læring | Skolen
Elever
Forældre
|
De professionelle voksne anerkender og inddrager alle børns ressourcer | Skolen
Elever
Forældre
|
Alle møder hinanden med positive forventninger | Skolen
Elever
Forældre
|
Alle børn oplever accept og anerkendelse i sprog og handling | Skolen
Elever
Forældre
|
Overholdelse og forankring
Hvordan sikrer vi, at værdiregelsættet er synligt og kendt af alle på skolen?
Værdiregelsæt og ordensregler er synlige i klasserummene og på indgangspartier, samlingssteder mv. Visioner tages op i forskellige kontekster, så værdierne bliver aktive. Faste rutiner om at genbesøge visionerne. Årshjul. Inddrages i aftalepapir.
Hvordan sikrer vi ejerskab omkring vores værdiregelsæt blandt alle på skolen?
Værdisæt og ordensregler drøftes på hhv. et fælles personalemøde for skolen pædagogiske personale, på et elevrådsmøde, på et ledermøde samt på et institutionsbestyrelsesmøde. Det pædagogiske personale, institutionsbestyrelsen, elevrådet og ledelsen er alle med til at omsætte kerneværdierne til konkrete handlinger.
Handlinger, der kan tages i brug, hvis værdiregelsættet ikke overholdes.
Hvis eleven ikke overholder skolens ordensregler/samværsregler, kan skolen benytte følgende sanktioner:
Elever kan:
1.overføres til anden undervisning på skolen
2. Sidde efter i op til 1 time
3. Udelukkes fra undervisningen i indtil 1 uge
4. Overflyttes til en parallelklasse på samme afdeling ved samme skole
5. Overflyttes til en klasse på tilsvarende klassetrin på en anden afdeling ved samme skole
6. Overflyttes til en klasse på tilsvarende klassetrin på en anden skole i kommune
Erstatningskrav når elever bevidst ødelægger skolens inventar
Hvis en elev ødelægger noget uagtsomt eller forsætligt, f.eks. bøger, computer, skolens inventar, bygningen (vinduesruder) eller andet, skal elevens forældre erstatte skaden. Elevernes forældre bliver inddraget og orienteret om, at skolen fremsender et erstatningskrav for ødelæggelse af skolens inventar/materialer. Dette gælder også ved ulovlig igangsættelse af skolens brandalarm.