Information til forældre med kommende skolebørn
Denne information kan hentes som pjece nederst på denne side. Se også videoen om den gode skolestart nederst på s
Kære forældre
Velkommen til skolestart i børnehaveklassen på 4 kløver Skole og Børnehus.
Vi er geografisk spredt ud over det område, som tidligere dannede Ørbæk Kommune. Det betyder, at skolens elever kommer fra et større opland, og at mange af skolens elever benytter sig af skolebuskørsel. 4 kløver Skole og Børnehus har en skoleafdeling i Ørbæk og en skoleafdeling i Frørup.
På skoleafdelingen i Ørbæk kan eleverne gå i skole fra 0. til 9. klassetrin, og i Frørup fra 0. til 6. klassetrin. Eleverne fra Frørup fortsætter deres skolegang efter 6. klassetrin på skoleafdelingen i Ørbæk. I løbet af 6. klasse, vil de ugentligt deltage i undervisning og læringsaktiviteter med 6. årgang i Ørbæk, for at forberede dem på det kommende skift.
I børnehaveklassen skal børnene lære at indgå i en skolekultur præget af mere struktur og rammesætning end de er vant til fra børnehaven, og de skal samtidig lære at indgå i nye læringsfællesskaber. Derfor er vi især i starten meget optaget af at skabe tryghed for børnene, da tryghed er en vigtig forudsætning for trivsel og for læring.
Allerede i børnehaveklassen træder børnene ind i et fagligt læringsfællesskab, og i løbet af børnehaveklassen arbejder vi med sprog og udtryksformer, med naturen, med praktisk/musiske aktiviteter, med bevægelse og motorik, med sociale færdigheder og ikke mindst med, hvordan vi er sammen. Jeres børn kommer derfor til at arbejde med bogstaver og tal, med rim og remser, med former og figurer, med mere kreative elevproduktioner, med idræt og bevægelse, sang og musik.
Et godt, åbent og gensidigt tillidsfuldt forhold mellem skole og hjem fremmer helt klart barnets faglige og sociale udvikling i skolen, ligesom gode, åbne og tillidsfulde relationer forældrene imellem fremmer et rigtig godt klassemiljø.
Velkommen til 4 kløver Skole og Børnehus og velkommen til samarbejdet!
Jennie Thomsen Skoleleder
Undervisningspligten starter den 1.august i det kalenderår, hvor dit barn fylder 6 år. Indskrivning af dit barn foregår elektronisk fra oktober til januar måned året før. Tidspunkt for første skoledag følger.
Vi samarbejder
Børnehaverne, SFO og skole arbejder sammen for at give det enkelte barn en tryg og god overgang. En del af overgangen består i, at forlade det trygge og kendte miljø i børnehaven, for at blive en del af et nyt og meget anderledes miljø i skolen. Skolen rummer mange spændende muligheder, men kan også være en krævende oplevelse for nogle børn.
Allerede før skolestart arbejder vi på at give jeres barn en god skolestart. Det gør vi ved, at de kommende skolebørn i forskellige sammenhænge kommer på besøg i skole og SFO. Hermed har barnet mulighed for at lære SFO/skolen og de nye voksne at kende. Det er en stor tryghed for mange børn.
Personale fra skolen kommer ligeledes på besøg i børnehaven for at møde de kommende skolebørn i deres kendte miljø.
Forældre, børnehave, SFO og skole har et fælles ansvar for, at skolestarten bliver god for det enkelte barn.
Den gode overgang fra børnehave til skole og SFO
Kommende skolebørn bliver samlet i en gruppe i børnehaven. I skolegruppen er der fokus på relationer, deltagelse og fællesskaber i forhold til at styrke inklusion i overgangen mellem børnehave og skole/SFO.
I efteråret er der forældresamtaler. Her snakker man om skoleparathed i forhold til jeres barn.
Fra januar og frem til sommerferien giver vi jeres barn et indblik i, hvilke aktiviteter der arbejdes med i skolen. Vi skal blandt andet tælle, skrive eget navn, arbejde med mængder, snakke overbegreber, lave før-skole-opgaver og arbejde med
dialogisk læsning. Ofte indgår der også ture for de kommende skolebørn.
I foråret vil jeres barn komme på besøg i SFO og skole. Det er lidt forskelligt fra børnehave til børnehave, hvornår besøgene ligger, ligesom det også kan variere i antallet af besøg.
I juni er der overleveringsmøde på skolen eller i børnehaven. Her vil en pædagog fra børnehaven, en børnehaveklasseleder, en repræsentant fra skolens ledelse samt en kontaktperson fra SFO deltage. Som forældre er I velkomne til at deltage. Der bliver kun snakket om det, I har givet tilladelse til. Overleveringsmøderne afholdes for at jeres barns skolestart kan blive så inkluderende som muligt
I juni er der ligeledes afslutningsfest for kommende skolebørn og deres forældre i børnehaven.
Møder:
I skolen holdes der to møder inden barnets skolestart.
Det første møde holdes i november, hvor I forældre til kommende skolebørn inviteres hen på skolen. Her får i blandt andet information fra skolens ledelse og personale i SFO og 0.klasse.
Det næste møde afholdes i maj/juni. Her skal jeres børn prøve at gå i skole, mens I er til et kort møde. Efter mødet samles børn og voksne i skolens SFO. Her kan I se både SFO og indskolingshuset, samt stille spørgsmål med mere.
SFO
Ved skolestart får forældre udleveret en SFO-folder med en masse praktisk information. Informationen indeholder blandt andet åbningstider, Komme/gå modulet, brugen af mobiltelefoner og smartwatch. Skulle der være spørgsmål til informationen eller andet som i forældre gerne vil drøfte med personalet, så kom gerne forbi SFO’en eller ring til Regnbuen i Ørbæk på tlf. 51186416 eller Smørhullet i Frørup på tlf. 24662459.
Åbningstiderne i SFO´en er fra 6.00 til 8.00 samt fra skoledagens slutning til 16.30 mandag til torsdag og 16.00 fredag.
Ind– og udtjekning i SFO’en sker ved at bruge skærmen i SFO’en eller via komme/gå fanen i Aula-appen. Dette gælder fra skoleårets start for børn indskrevet i SFO.
Når man er barn og skal i skole, er det godt at:
□ Kunne skrive sit navn.
□ Kende sit fulde navn, sin adresse og sin fødselsdag.
□ Have øvet sig i at tegne.
□ Kunne holde på en blyant, anvende en saks og farvelægge inden for stregerne.
□ Kunne koncentrere sig om en leg, en bog, et spil og lignende.
□ Vise interesse for bogstaver og tal.
□ Kunne vente på sin tur.
□ Vise hensyn og udvise respekt overfor andre.
□ Kunne lytte uden at afbryde.
□ Kunne reagere hensigtsmæssigt, når der stilles krav.
□ Kunne modtage beskeder og huske dem.
□ Øve sig på nye ting.
□ Være dygtig til at lege med andre børn, også ikke selvvalgte kammerater.
□ Klare toiletbesøg selv eller huske at bede om hjælp.
□ Kunne klæde sig af og på selv.
□ Kunne give udtryk for følelser, behov og oplevelser på en hensigtsmæssig måde.
□ Kunne kaste og gribe en tennisbold.
□ Have øvet sig på at klatre og gynge.
□ Kunne cykle.
Som forældre er det godt at:
□ Spille spil sammen med dit barn - lad barnet både vinde og tabe
□ Læse for dit barn - snak om ord og vær nysgerrige på sproget sammen
□ Lege med rim og remser - find ord der rimer
□ Lave legeaftaler med andre børn
□ Lade jeres barn deltage i aktiviteter sammen med andre børn
□ Give barnet fysiske udfordringer - klatre i træer, balancere, snurre rundt, rulle.
□ Synge sammen med jeres barn
□ Give barnet alderssvarende opgaver derhjemme ● Giv barnet mulighed for at tegne og skrive (legeskrive)
□ Tale med barnet om oplevelser.
□ Øve med barnet i at lytte til både voksne og børn
□ Give jeres barn mod på at turde
□ Tale positivt om overgangen fra børnehave til SFO og skole
Børnehaveklassen - 0.klasse, hvad gør vi:
I 0.klasse arbejder vi med at gøre børnene fortrolige med skolen. Vi lægger kimen til de arbejdsformer, som eleverne skal videreudvikle resten af skoleforløbet.
I 0.klasse arbejder vi med følgende områder:
· Sprog
· Matematisk opmærksomhed
· Naturfaglige fænomener
· Kreative og musiske udtryksformer
· Krop og bevægelse
· Engagement og fællesskab
Aktiviteterne tilrettelægges og udføres ud fra at eleverne skal:
· Tilegne sig ny viden og bliver nysgerrige på at lære nyt
· Føle sig trygge og trives
· Blive mere bevidst på egen læring
· Øve sig i at samarbejde og i at løse konflikter
· Blive klar til 1. klasse
I 0.klasse laver vi i skolestarten tre test. Vi undersøger jeres barns sprog gennem en obligatorisk sprogvurdering, vi undersøger jeres barns motorik og til sidst laver vi en CHIPS-test, som er en kognitiv test.
Sprogvurderingen er en test som laves i løbet af skoledagen på PC. Det tager omkring 30 minutter. Her kan vi se om jeres barns ordforråd, sprogforståelse og lydlige kompetencer er alderssvarende.
Den motoriske test laver vi i vores gymnastiksal. Her ser vi på hvordan jeres barn bruger sin krop i forhold til alderen. Vi ser blandt andet på balance, krydskoordination og rum-retningssans.
CHIPS er en undersøgelse af jeres barns måde at løse opgaver på. Hvilke strategier bruger jeres barn for at løse en opgave. Hvordan tænker jeres barn i forhold til den opgave, der skal løses. CHIPS laves i klassen og varer omkring 20 minutter.
De fleste børn befinder sig, hvor de skal i deres udvikling. Det vil testene som oftest også vise. Men vi tester alle børn, fordi vi her også kan finde de børn, som man ikke med det blotte øje kan se har nogle vanskeligheder.
Vi ser ikke på testene alene. Vi bruger resultaterne af testene, og det vi ser, jeres barn kan i klassen til at tilrettelægge den daglige undervisning. Herudover er der ekstra sproglig opmærksomhed til de børn, som har brug for det. Så testningen er ikke for at måle eleverne, men for at sikre at vi understøtter dem bedst muligt på deres vej.