Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Arbejdets fordeling lærerne og andet pædagogisk personale

Formål:

  • Sikre højst mulig læring og trivsel blandt eleverne.

  • Sikre et fagligt og socialt udviklende miljø for det pædagogiske personale.

 

Anvendelse:

  • Al fagopdelt undervisning varetages så vidt muligt af lærere med undervisningskompetence i de fag, de underviser i.

  • Det tilstræbes, at der er en højt kvalificeret varetagelse af de opgaver, der ligger ud over den fagopdelte undervisning, fx ressourceopgaver, vejlederfunktioner, samarbejde med eksterne parter, mv.

  • Det tilstræbes, at medarbejderteams sammensættes mangfoldigt med hensyn til eksempelvis anciennitet, alder, køn, etnicitet.

  • I fordeling af arbejdsopgaver skal der så vidt muligt lægges vægt på vurderinger af opgavens indhold og omfang, medarbejderens erfaring og kompetence samt klassens sammensætning.

 

Indhold:

Der skal ved hver ny arbejdsfordeling tages hensyn til: 

  • Den aktuelle personalesammensætning set i forhold til faglige kvalifikationer 

  • Den enkelte klasses sociale og pædagogiske behov for kontinuitet 

  • Den enkelte lærers ønsker til forløb – her inddrages KOM i væsentlig grad

  • Videreuddannelsesforløb 

  • Skolens overordnede strategier, mål og indsatser

  • Vægtningen mellem ”få-lærer”- og ”faglighedsprincippet” er få-lærer-princippet vigtigst i indskolingen og fagligheds-princippet vigtigst i udskolingen. 

  • En lærer, der underviser en klasse, fortsætter sædvanligvis med klassen til et forløb er afsluttet. 

  • Det tilstræbes, at hver lærer lægger så mange af sine undervisningstimer som muligt på en´ årgang. 

 

 

Vedtaget på institutionsbestyrelsesmødet d. 22. april 2025

Dokumenter

Arbejdets fordeling

Shape Created with Sketch.