Formål:
- Sikre højst mulig læring og trivsel blandt eleverne.
- Sikre et fagligt og socialt udviklende miljø for det pædagogiske personale.
Anvendelse:
- Al fagopdelt undervisning varetages så vidt muligt af lærere med undervisningskompetence i de fag, de underviser i.
- Det tilstræbes, at der er en højt kvalificeret varetagelse af de opgaver, der ligger ud over den fagopdelte undervisning, fx ressourceopgaver, vejlederfunktioner, samarbejde med eksterne parter, mv.
- Det tilstræbes, at medarbejderteams sammensættes mangfoldigt med hensyn til eksempelvis anciennitet, alder, køn, etnicitet.
- I fordeling af arbejdsopgaver skal der så vidt muligt lægges vægt på vurderinger af opgavens indhold og omfang, medarbejderens erfaring og kompetence samt klassens sammensætning.
Indhold:
Der skal ved hver ny arbejdsfordeling tages hensyn til:
- Den aktuelle personalesammensætning set i forhold til faglige kvalifikationer
- Den enkelte klasses sociale og pædagogiske behov for kontinuitet
- Den enkelte lærers ønsker til forløb – her inddrages KOM i væsentlig grad
- Videreuddannelsesforløb
- Skolens overordnede strategier, mål og indsatser
- Vægtningen mellem ”få-lærer”- og ”faglighedsprincippet” er få-lærer-princippet vigtigst i indskolingen og fagligheds-princippet vigtigst i udskolingen.
- En lærer, der underviser en klasse, fortsætter sædvanligvis med klassen til et forløb er afsluttet.
- Det tilstræbes, at hver lærer lægger så mange af sine undervisningstimer som muligt på en´ årgang.
Vedtaget på institutionsbestyrelsesmødet d. 22. april 2025
Dokumenter