Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogisk tilsyn

Ved det pædagogisk tilsyn d. 22. oktober 2024 har Bodil Bloch - pædagogiske konsulent i Nyborg Kommune, udarbejdet følgende konklusion. Bodil Bloch skriver:

Ved det pædagogisk tilsyn er der kigget efter, hvordan de voksne arbejder med at understøtte børnenes selvinitierede lege samt hvordan de voksne hjælper børnene til at være en bidragende og betydningsfuld del af børnefællesskabet. 

  • I vuggestuen så Bodil Bloch flere eksempler på, hvordan de voksne opbygger en særlig stemning i det lille børnefællesskab, for at gøre dem klar til at tage imod barnet, der er på vej ude i garderoben. Og da barnet kom ind og op til bordet, blev der sunget ”goddag-sang” for det nyankomne barn.

  • I børnehaven så Bodil Bloch en voksen arbejde børnenært med en lille gruppe børn. Bodil Bloch så også flere voksne, der var sammen med større børnegrupper. I en samling så Bodil Bloch, at den voksne var lydhør overfor over for et barns bidrag til remselegen og afventende gav plads til barnets stemme, da legen blev gentaget. 

  • Både i vuggestuen og børnehaven så Bodil Bloch en tydelig organisering, hvor de voksne i overgangen fra garderoben til legeplads var afstemte med, hvem der skulle være først på legepladsen og hvem der skulle være i garderoben. Inde så Bodil Bloch ingen børneinitierede leg, der blev understøttet af de voksne, men med dagens program med tur, gymnastiksal og fra jord til bord, gives legen også svære muligheder.

På baggrund af ovenstående har Skattekisten udvalgt følgende to indsatsområder, som der vil arbejdes videre med det næste år.

  • At de voksne ikke ordner alt for børnene, men lader børnene gøre flere ting selv. F.eks. når der spildes mælk, så er det børnene selv, der tørrer op.

  • At vi genovervejer fællessamlingerne og kun samler børnene, når der er pædagogisk grunde hertil.