Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Mål og indholdsbeskrivelse for SFO

Mål og indholdsbeskrivelse for SFO på 4kløver Skole og Børnehus

4kløver Skole og Børnehus består af to afdelinger, der ligger i Nyborg kommune i helholdsvis Ørbæk og i Frørup. 

SFO i Ørbæk hedder ”Regnbuen” og ligger i sammenhæng med de bygninger, der i skoletiden er rammen for 0. - 2. klasse og lige ved vores store legeområde. SFO i Frørup hedder ”Smørhullet” og er placeret i den sydvendte del af skolen med udsigt til store grønne arealer.

Begge SFO’er er åben fra kl. 6 til børnene går i skole kl. 7.45 og fra kl. 13.00, hvor børnene får fri fra skole, til kl. 17.



Børnesyn

Vores pædagogiske profil centrerer sig om vores børnesyn, som er fælles for både skole og SFO. Vi har et anerkendende menneskesyn, der bygger på KRAP og vores hovedtese handler om, at vi tror på, at alle børn og forældre gør det så godt, som de kan.

 

Pejlemærker

Vi har tre pejlemærker for en god dag i skole og SFO, der går ud på, at

børnene skal have en oplevelse af egne kompetencer.

de skal opleve sig som en del af et fællesskab og føle, at de betyder noget.

de skal opleve helhjertethed fra de voksne omkring dem - altså, at de voksne oprigtigt vil dem og tror på det bedste i dem.

 

Børnegruppen

Børnegruppen er sammensat af børn fra 0.-3. klasse. Gruppen af børn er meget homogen og uden behov for særlige foranstaltninger. Dog har vi løbende pædagogiske indsatser, som både kan omfatte grupper af børn, enkelte børn eller familier og børn.

 

Børnesyn og det pædagogiske arbejde.

Hos os kommer vores børnesyn til udtryk ved, at vi har en anerkendende tilgang til børn. Det betyder, at vi simpelthen tror på, at alle børn gør det, så godt de kan.

Vi møder børnene i øjenhøjde og prioriterer deres tryghed højt. Det understøtter vi ved at arbejde med genkendelighed og forudsigelighed. Vi har bygget dagene op om samme rutiner både i skolen og i SFO, så børnene altid ved, hvilket indhold der er på programmet

Vi lægger vægt på dannelsesaspektet og tager det alvorligt, hvordan man taler til hinanden, øver os i almindelig høflighed og har tydelige rammer for vores forventninger til en god og venlig omgangstone.

Vi lægger stor vægt på at skabe rammer for leg. Legen er meget vigtig, både når det handler om læring og samtidig skaber den gode leg mulighed for børns trivsel i sunde fællesskaber. Vi prioriterer børnenes frie muligheder for at vælge aktiviteter, men vægter også den pædagogiske guidning i legen højt.

Vi arbejder målrettet med at inkludere alle børn. Der kan være perioder eller dage, hvor børn kræver en særlig opmærksomhed og omsorg og vi samarbejder på mange planer, for at få det til at lykkes. Både med forældre, i de pædagogiske teams og sammen med børnene.

 

Mobning

Hos os tager vi kampen mod mobning alvorligt. Vi arbejder bl.a. med at lave lege patrulje for at højne trivslen, hvor børn tager sig af andre børn, der måske er faldet udenfor fællesskabet.

Fagligt arbejder vi med mobning ud fra en tanke om, at vi ved at mobilisere de sunde børnefællesskaber, kan styrke indsatsen omkring det enkelte barn.

 

Aktiviteter Regnbuen

Vores fysiske rammer omkring SFO’en lægger op til et bredt tilbud af aktiviteter. Køkkenet er basen, hvor de siger farvel til en voksen, inden de går hjem. I forbindelse med køkkenet er der plads til at tegne, der er dukkekrog og et ”klods-rum”, hvor der kan bygges på store og små projekter. På første sal i SFO’en har vi et stort ”krea-rum”, hvor der er plads til kreative udfoldelser, også dem der kræver forklæde, som maling og pap-maché.
SFO’en ligger op ad skolegården, hvor der er plads til at køre mooncars, spille bold, sjippe, tegne hinkeruder m.m.
Midt i skolegården ligger ”Tårnet”.  Her er der LEGO-rum, puderum, og mulighed for at spille brætspil eller måske ”Just Dance”. Mange af børnene er glade for at komme i gymnastiksalen, som vi råder over om eftermiddagen. Her kan der være aktiviteter som Tarzan-bane eller boldspil.
Bag SFO’en ligger vores store legeområde, hvor der er gode muligheder for fysisk udfoldelse og rollelege. I perioder har vi gang i bålhus og snitteværksted, hvor der er basis for mange spændende aktiviteter.

 

Aktiviteter i Smørhullet

SFOéns område er delt op i en KREA-afdeling, et LEGO-rum, et danserum, en dukke- og teaterkrog, et læse- og hulehjørne, et mødested og en café. Hertil kommer køkken, kontor, toilet og badefaciliteter og en stort legeplads samt et  delvist overdækket terrasseområde og en bålhytte. SFOén bruger også dele af skolen, f.eks. gymnastiksalen, bibliotek, aula og ved forskellige lejligheder klasselokaler. Vi har mulighed for at bruge den nærliggende fodboldsklubs træningsarealer, og der er ligeledes en stribe med skov, hvor vi i perioder har projekter med hulebyggeri mv. Desuden har vi adgang til fodboldklubben mini sportshal. 

 

Det fælles pædagogiske grundlag:
Vi arbejder på 4kløver Skole og Børnehus ud fra et fælles pædagogisk grundlag. Selv om vi er placeret på to forskellige matrikler, er vi meget opmærksomme på, at børnene møder de samme pædagogiske værdier hos de voksne på de to afdelinger.


I Nyborg kommunes skole - dagtilbudspolitik er der beskrevet 5 elementer, der sammen danner grundlaget for, at vi i fællesskab kan danne livsduelige børn. De 5 elementer er beskrevet herunder med en beskrivelse af vores særlige fokus i SFO:

  1. Inkluderende fællesskaber

  • Vi understøtter inkluderende fællesskaber ved at:

  • Rammesætter aktiviteter, hvor der plads til forskellighed både med interesser og relationer.

  • Igangsætte lege, hvor vi er foran, ved siden af og bagved.

  • Lave grupper og aktiviteter med udgangspunkt i det enkelte barn.

  • Have fokus på også at lave kønsopdelte fællesskaber.

  • Være opmærksomme på forudsigelighed og struktur.

 

  1. Helhed og sammenhæng

  • Vi understøtter oplevelsen af helhed og sammenhæng ved at:

  • Prioritere gennemgående personale fra skole til SFO.

  • Bygge dagene op omkring den samme struktur.

  • Have fokus på sammenhængen mellem børnehave og skole, for eksempel med genkendelighed i aktiviteter, besøgsdage i skole og SFO, besøg i børnehaven af personale fra skole og SFO. 

  • Styrke samarbejdet mellem daginstitutioner og skole/SFO.

 

  1. Lege - og læringsmiljøer af høj kvalitet

  • Vi skaber lege - og læringsmiljøer af højkvalitet ved at:

  • Finde rum og plads til fordybelse

  • Skabe faglige læringsmiljøer, f.eks. læsekrog.

  • Have fokus på gode, varierede legemiljøer både ude og inde.

  • Have særlig opmærksomhed på den sociale læring, f.eks. ugens ven, fælles fødselsdage, børnemøder, forældrebesøg m.m.

  • Understøtte børnenes læring, blandt andet ved at guide dem med piktogrammer og opsatte statements om positiv adfærd.

 

  1. Omsorg, tryghed og trivsel

  • Vi har fokus på omsorg, tryghed og trivsel ved at:

  • Være opmærksomme på børnenes signaler.

  • Inddrage børnene i fællesskaber f.eks. via legeaftaler

  • Skabe succesoplevelser.

  • Prioritere relations arbejde.

  • Drage omsorg for og arbejde med familien.

  • Guide af forældre i afleveringssituationer.

  • Sætte rammer for børnene.

  • Sikre at der er kompetente omsorgsfulde voksne, der har blik for det enkelte barns behov.

  • Have en god vedvarende dialog med forældrene i det uformelle mødested, som SFO’en skaber.

  • Have stor opmærksomhed på fysisk og psykisk mistrivsel.

 

  1. Forpligtende samarbejde med familien

  • Vi etablerer et forpligtende samarbejde med familien ved at:

  • Lave aftaler som begge parter har mulighed for at overholde.

  • Anerkende det der fungerer.

  • Sætte os ind i forældrenes situation.

  • Være åbne overfor familiernes udfordringer.

  • Respektere den fortrolighed vi har med forældrene og anerkende, at det handler om barnets trivsel.

  • Deltage i skole/hjem-samtaler

  • Prioritere fællesskabende events (forår eller efterår)

Overgang fra dagtilbud til skole

Vi lægger meget vægt på, at børnene skal have en god oplevelse af skiftet fra børnehave til skole og SFO. Det gør vi bl.a. ved, at børnene fra børnehavernes skolegrupper bruger SFO’ens lokaler i skoletiden, leger på legepladsen og jævnligt møder nogle af de voksne som skal være omkring dem, når de starter i skole og SFO.
I januar holder skole og SFO fælles informationsmøde for forældrene til de kommende skolestartere. I januar og juni inviterer vi til ”velkommen til skole” møde, hvor skole og SFO tager imod børn og forældre, så børnene kan hilse på de voksne, de kommer til at møde efter sommerferien.