Undervisningsmiljøvurdering

Alle skolens elever besvarer hvert år den nationale trivselsmåling. De enkelte årgangsteam drøfter, på baggrund af resultaterne af trivselsundersøgelsen, hvad og hvordan der skal arbejdes med udviklingen af trivsel i klassen fremadrettet. Handleplanen for den enkelte klasse drøftes med skolens ledelse, så det kan afdækkes, om der skal støttes op med særlige indsatser.

I institutionsbestyrelsen vil der fremadrettet være en dialog om resultatet for skolens samlede resultater, ligesom de tre elevråd arbejder med de samlede resultater for deres områder.

I skoleåret 2023-2024 vil vi arbejde med følgende to områder:

1.    Elevernes trivsel

Elevernes trivsel er faldet i skoleåret 2022-2023 og resultaterne af trivselsundersøgelsen viser, at  80,5% af skolen elever har højeste trivsel. Vi har derfor i skoleåret 2023-2024 fokus på frikvartersaktiviteter for skolens elever. Skolens tre elevråd er kommet med input til gode aktiviteter, som eleverne kan lave i frikvarterne.

Her kan bl.a. nævnes:

• Legepatrulje hvor 6. årg. er uddannet i at lave gode frikvartersaktiviteter for skolen yngste elever.

• Venskabsbænk for skolen yngste elever i afd. Ørbæk, hvor man kan sætte sig, hvis man mangler en at lege med.

• Voksen styrede aktiviteter i udvalgte pauser for 4.-5. kl. i afd. Ørbæk. F.eks. kreaværksted, brætspilværksted, stikkeværksted mm.

• Indkøb af pumptrackbane i afd. Frørup

• Indkøb af bordfodboldborde, bordtennisborde mm. til skolens ældste elever

2.    Elevfravær

Trivselsundersøgelsen viser, at elevernes fravær er steget fra 5,8% i skoleåret 2021-2022 til 8,2% i skoleåret 2022-2023. Vi har derfor i 2023 udarbejdet et nyt værdiregelsæt, som skal medvirke til at sikre et trygt og godt læringsmiljø på skolen. Værdiregelsættet er udarbejdet i samarbejdet med skolens ældste elevråd, forældrene i institutionsbestyrelsen, samt skolens pædagogiske personale.

Værdiregelsætter bygger på følgende fem kerneværdier:

• Alle børn er en del af skolens forpligtende og positive fællesskaber

• Alle børn oplever at være i trivsel og at være i læring

• De professionelle voksne anerkender og inddrager alle børns ressourcer

• Alle forældre oplever, at de er en vigtig del af skolen

• Alle møder hinanden med positive forventninger - at alle børn oplever accept og anerkendelse i sprog og handling.