Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for klassedannelse, klassedeling og klassesammenlægning

Princip for klassedannelse, klassedeling og klassesammenlægning på 4kløver Skole og Børnehus

Formål

Princippet for klassedannelse, klassesammenlægning eller klassedeling har til formål at sikre åbenhed om  bevæggrunde og procedurer, når nye klasser skal dannes i løbet af skoleforløbet. Samtidig har det til formål at sikre tryghed i processen, samt det bedst mulige trivsels- og læringsmiljø i de berørte klasser.

 

Anvendelse

Klassesammenlægning og klassedeling finder sted, når antallet af elever enten falder eller stiger, således at det udløser enten en klasse mere eller en klasse mindre. Link til UVM. Princippet kan ligeledes finde anvendelse i tilfælde af betydelig uligevægt i klasserne på en årgang eller ved alvorlige trivselsproblemer på en årgang.

 

Indhold

Ledelsen træffer den endelige beslutning om klassedannelse, klassesammenlægning og klassedeling i samarbejde med personalet omkring den relevante årgang. Som udgangspunkt etableres der ikke flere spor end der er elever til på en årgang. Klassedannelse, klassesammenlægning og klassedeling sker ud fra følgende præmisser:

  • Pædagogiske hensyn, såsom børnenes faglige og sociale forhold, ressourcer og specielle udfordringer.

  • Intentionen om at skabe homogene klasser (køn, klassestørrelser). 

  • Særlige individuelle hensyn, fx familiære forhold.

Ved sammenlægning eller deling af klasser tilstræbes så mange parallellagte timer som muligt.

 

 

For kommende 7. årg. er følgende gældende                                                                                   

Som udgangspunkt etableres der ikke flere spor end der er elever til på en årgang. Klassedannelse sker ud fra følgende præmisser:

  • Alle elever ønsker to klassekammerater fra hver klasse, som de vil gå i klasse med. Det tilstræbes, at man får mindst to ønsker opfyldt.

  • Pædagogiske hensyn, såsom børnenes faglige og sociale forhold, ressourcer og specielle udfordringer.

  • Intentionen om at skabe homogene klasser (køn, klassestørrelser). 

  • Særlige individuelle hensyn, fx familiære forhold.

Elever og forældre får besked om de nye klasser sidste onsdag inden sommerferien. 

Eleverne mødes på skoletorvet, hvor de bliver delt ud i de nye klasser. I klasserne venter deres kommende kontaktlærere. Forældrene informeres via AULA. 

Der vil være planlagt særskilte aktiviteter for de elever, der ikke skal gå på skolen næste skoleår.

 

Aldersintegreret undervisning i Frørup 

Tanken bag princippet er, at eleverne fra samme årgang går i samme klasse i deres tid i afd. Frørup. Klasserne bliver lagt sammeto og to efter følgende principper:                                                                           

fokusere på deres faglige udvikling.

  • Lige skoleår: Skoleår som i august starter med et lige årstal  0. kl., 1. kl., 2.- 3. kl., 4.- 5. kl. samt 6. kl.

  • Ulige skoleår: Skoleår som i august starter med et ulige årstal. 0. kl., 1. - 2. kl., 3.- 4. kl. samt 5.- 6. kl.     

En fordel ved denne gruppesammensætning er, at eleverne forbliver i samme gruppe gennem hele deres skoleforløb på afd. Frørup. Dette giver eleverne mulighed for at opbygge et dybt kendskab til hinanden og derved skabe et trygt miljø, hvor de kan fokusere på deres faglige udvikling. Desuden kan det etablere en solidt socialt fællesskab, der kan skabe trygge rammer, hvor eleverne kan trives og udvikle sig.   

                      

 

Orientering til institutionsbestyrelsen

Skolebestyrelsen skal underrettes om udfaldet og de pædagogiske overvejelser, der ligger til grund for klassesammenlægningen/klassedelingen.

Princippet evalueres i institutionsbestyrelsen hver gang, det har været i anvendelse.

 

Elever som ønsker at skifte klasse

Som udgangspunkt kan elever ikke skifte klasse i løbet af deres skoletid på 4kløver Skole og Børnehus. Hvis en elev mistrives i egen klasse, kan skolens ledelse give dispensation til klasseskifte. Dette sker dog først efter gentagne indsatser fra skolens side på at få eleven til at trives i egen klasse. Klasseskift skal ske på baggrund af en faglig vurdering fra skolens side.

Vedtaget på institutionsbestyrelsesmødet d. 22. maj 2024

 

Herunder finder du et link til download af principperne.